Hírek a Zene Világából!
Mint a többi ember
Legyen a zene mindenkié,
avagy Háry etűdök turai módra
A Bartók Béla Művelődési Ház és Könyvtár
együttműködésben a Mint a többi ember Alapítvánnyal és
a Turai Hevesy György Általános Iskolával csatlakozott az
NMI Nemzeti Művelődési Intézet és az Emberi Erőforrások Minisztériuma Kodály-év alkalmából tett felhívásához. A 135+1= A jövő zenéje c. projekthez egy Háry-feldolgozással kapcsolódott Tura, melynek két bemutatójára
2018. május 14-én délelőtt és délután került sor a művelődési házban. A korábbi egy rendhagyó osztályfőnöki és
ének-zene óra keretében, a későbbi pedig nyilvános előadásként bármely érdeklődő számára. Mindkettő célja a
fogyatékkal élők iránti társadalmi érzékenyítés volt a zene
nyelvén.
A Kodály zenei mű kiválasztásának szabadságát meghagytuk az Alapítványnak, amely a Háry János c. daljátékot
szemelte ki. Éreztük, hogy az alapítványosok valami nagyobb
lélegzetű dolgot szeretnének, de abban biztosak voltunk a koordinátori szerepet játszó műv.ház részéről, hogy a teljes művet
nem tudjuk bemutatni, főképp nem kizárólag az eredeti zenékkel. Így a szándék és a lehetőségek keresztmetszetéből egy félórányi színpadi produkció megvalósítását céloztuk meg. Azon
zeneművek kiválasztásában gondolkodtunk, ahol a kollégák
hangszeres és énekes tudása kiemelt szerepet kaphat. Egyúttal
szempont volt, hogy a történet gerince - Háry felcseperedése,
katonáskodása, élethabzsoló vidám, hőstetteivel büszkélkedő
karaktere - követhetően kirajzolódjon. Szem előtt tartottuk a sérültek azon igényét is, hogy az összeállításban mindenképp
legyen árnyjáték. Fontosnak gondoltuk, hogy kombináljuk az
eredeti műrészletek zenei megjelenítését olyan átdolgozott
egységekkel, ahol az énekesek, ritmushangszeresek aktívan,
mintegy zenei előadóként maguk is részesévé válhatnak a zene
megszólaltatásának. Lényeges volt, hogy önálló feladatokat is
adjunk a sérülteknek, kompetenciáik bizonyítására (betűválogatás és kirakása mágnestáblára, hősi karmozdulatok, jelenetváltó
táblák hordozása, páros táncok), de megjelenítődjön a csapatmunka is sérültek és nem sérültek között a bizalmon alapuló
mozgásformákban, tömegjelentekben, kör- és lánctáncokban.
Végül a jeleneteket és a zeneműveket a művelődési ház vezetője,
Seres Tünde válogatta össze és rendezte egésszé, beépítve kollégái alkotó ötleteit is.
Az iskola önkéntes alapon jelentkezve delegálta többségében azokat a diákokat, akik egyébként is tagjai a művelődési ház valamely amatőr művészeti csoportjának. A megcélozni
kívánt amatőr művészeti csoportokban pedig látogatást tettünk
a fogyatékkal élők foglalkoztató munkatársával, Barnáné
Sümegi Judittal és az ő - az Alapítvány foglalkozásait és eseményeit rendszeresen látogató - gyermekeivel, akik hitelesen
tudtak beszélni személyes tapasztalataikról, így készítve elő a terepet a vállalkozó kedvnek. A találkozásokat már előzetes önálló, csoportonkénti különmunkák is megelőzték, egyrészt a
folyamatos ráhangolódás miatt, másrészt, hogy a közös próbákon már bizonyos tudás- és kellékanyag birtokunkban legyen.
Miket csináltak önállóan a közös próbák előtt a csoportok? Az
Alapítványban ismerkedtek a Háry történetével felolvasás és
filmnézés formájában, kellékeket és díszleteket vágtak és színeztek ki, hősi karmozdulatok mozgásmotívumait gyakorolták.
A Maczkó Mária vezette Turai Kisénekmondók megtanulták az
Ábécédé... kezdetű dalt, a Turai Egyező Néptáncegyüttesből jelentkező általános- és középiskolás tanulók pedig a néptáncos
részek táncelemeit gyakorolták a Toborzóra, az A jó lovas katonának egyik feldolgozására a már korábban elsajátított táncanyagból Dudásné Mosóczi Lívia irányításával. A népzenész kollégák, Unger Balázs cimbalmos, Barna Mátyás dobos és Tóth
Csaba furulyás szólóikat, az Intermezzot, a Bécsi harangjáték
bevezető dobszólóját és a Furulyázó huszárt tanulták. Csaba
javaslatára külön furulyaszólót kapott az alapítványosok közül
Orosz Tamás, aki egyúttal a felnőtt Háry, mint főszereplő megtestesítője is volt.
Május 7-én megkezdődtek a közös próbák. Öt alkalommal találkoztak a fiatalok. A résztvevő gyerekektől nem vártunk többet,
mint amit ki-ki saját döntése alapján be mert vállalni. Volt, aki
csak a bemutatkozásig és a kézrázásig, ill. a színpadon való közös jelenlétig jutott, volt, akinek nem okozott gondot társalogni,
párba állni, barátkozni, személyes kontaktusba lépni, ölelést és
puszit elfogadni a sérültektől. Basa Brigitta mozgásfejlesztő,
gyermekjóga-oktató több olyan mozgáselemet is beépített a darabba, mint a vállfogásos vonatozás, a kinyíló lótuszvirág jógapóz dupla körben, a csigavonalban feltekeredő kígyó, amiknél a
testsúlyok, az irányok csak egymásra utaltan működtek sérültek
és nem sérültek közt, az előtte vagy mellette elhelyezkedő személyek függvénye is volt a megvalósulás sikeressége, biztonsága, esztétikus megjelenése. A saját kezűleg készítette pólókat
az identitás, a csoporthoz tartozás kifejezőeszközének gondoltuk a korabeli huszár egyenruhára emlékeztető stilizált sujtásos
díszítésekkel, melyek a pólókra ragasztott vagy festett formákban kerültek fel. A sérültekét feltűnőbb színnel, huszáros pirossal valósítottuk meg szüleik segítségével, hogy még inkább
kiragyogjanak a tömegből.
Mintegy 40 gyermek és gyermeklelkű felnőtt állt a színpadon
azon a bizonyos hétfőn, izgatottan várva a közönséget. Fontos
volt az alkalmazkodás és a kitartás képessége, melyet a jelentkező gyerekek kapcsán már megtapasztaltunk, hiszen egy-egy
fellépésre, versenyre készülve ők szabadidejük terhére, egyéb
szórakozási formáik mellőzésével képesek önként áldozatot
vállalni egy közös cél, egy nemes ügy érdekében.
Aztán áradtak a tanulók a turai iskolából. Az intézményünk kérésére tudatosan foglalkoztak az érzékenyítés témájával
osztályfőnöki órákon, hogy előkészítsék az iskolás közönségnek
a rendhagyó óraként nyilvántartott bemutatót, ahová az iskolavezetés és az osztályfőnökök kísérték el a gyerekeket. A meghívottak létszámánál szempont volt a terem kapacitása. Így azokat
az osztályokat és osztályfőnököket fogadtuk, melyeknek tagjaiból szerepeltek a produkcióban. Az osztályok ilyen szempontú
közönségbe válogatása egyfajta elismerést jelentett, s ösztönzést a pedagógusoknak arra, hogy aktivizálják tanítványaikat
egy effajta társadalmi szerepvállalásra, megértessék, mit jelent
értéket teremteni sokak örömére. De közel 100 fővel nem maradt érdeklődés nélkül a délutáni nyilvános előadás sem, ahová a
hozzátartozókat és helyi intézmények, szervezetek delegáltjait
is vártuk.
Először Unger Balázs népzenepedagógus beszélt Kodály életútjáról, benne a Bartókkal közös népdalgyűjtő tevékenységéről,
a Háry János c. mű születéséről és annak helytörténeti kapcsolódásáról. Hiszen Fekete László egykori ének-zene tanár és
kántor-karnagy a Háry néhány jelenetét nagyzenekarral (zongora, harmonika, furulya, gitár, ütőhangszerek), énekkarral,
szólistákkal és színdarabszerű elemekkel dolgozta fel 1998-ban,
melyről archív fotókat vetítettünk.
Majd a kodályi népzenegyűjtés analógiájaként bemutatásra került Kovács László: Ablakimba, ablakimba... - Bartók Turán c.
2006-os dokumentfilmjének vágott, rövidített változata, mely
kitér a két mester munkájának kapcsolódásaira is.
Mindezek megkoronázásaként pedig sor került a kb. 35 perces
színpadi műre, ahol egyáltalán nem volt ki- és bevonulás, helyette intenzíven együtt lélegeztünk, rezdültünk a zene minden
felcsendülő hangjára. A résztvevők fogalmazták meg, hogy összhang jött létre, a folyamat során végig jól érezték benne magukat, kialakult a nyitottságuk a további együttműködésre,
oldódtak a félelmeik, gátlásaik, amit már pozitív élményként
tudnak közvetíteni a külvilág felé. A fogyatékkal élők közül olyan
személyeket sikerült aktivitásra, színpadi részvételre bírni anélkül, hogy szóbeli kommunikációval nyomást gyakoroltunk volna, akik passzívak voltak a közösségi szerepvállalásban, pláne a
színpadi megjelenésben.
A közönség zenei ismeretterjesztést kaphatott. A Háry zeneművel való ismerkedésen túl érzékelt valamit a zenéhez kapcsolódó játéklehetőségekből. Úgy mehetett haza, hogy nemcsak
kézzel foghatóan vitt magával egy Kodály idézetet, hanem annak
a tudását is, hogy Kodály az a valaki, akinek nemcsak a kórusművekhez, hanem a népzenéhez is köze van. Felismerhette a
Háryban a népzenei ihletettséget, Kodály életében a folklór jelentőségét. Hisz a népzene egykor valóban közös zenei alapélmény volt a magyarságnál. Egyúttal tudatosult a helyi társadalom egy szélesebb rétegében,
hogy vannak köztünk olyan fogyatékkal élők, akik és akiknek
családja az átlagostól egészen eltérő problémákkal küzdve,
kihívások elé állítva próbál beintegrálódni a többségi társadalomba, próbál szerepeket találni magának. Az iskolavezetésben
és a pedagógusokban épp e bemutató kapcsán vált nyilvánvalóvá, hogy a fogyatékkal élők világa és az érzékenyítés mennyire
margóra helyezett, figyelmen kívül hagyott téma, melynek a jövőben helyet kell kapnia az iskolai oktatásban is, akár épp hasonló rendhagyó órák formájában. Az osztályfőnökök saját bevallása szerint, még a legmagatartászavarosabb, ún. "rossz"
gyerekek is a produkció hatása alá kerültek, nem kellett fegyelmezési módokat alkalmazni velük szemben.
Mindegyik résztvevő csoport nyitott az újabb közös munkára
akár a jelenlegi téma kicsiszolása, újbóli bemutatása vagy egy
újabb alkotás létrehozása kapcsán. A sérült és nem sérült fiatalok szülei is megismerkedtek, barátkoztak, elkezdtek tudni egymásról, egymás létezéséről. Innovatív gondolatok indultak el,
melyek újabb tartalmakat vihetnek a sérültek életébe és értékteremtő erővel bírhatnak a helyi lakóközösség számára is. Pl.
egy megfelelő közterületi parkrész kiválasztása, gondozása, virágosítása a sérültekkel.
Köszönjük mindazoknak, akik önkéntes munkájukkal,
érdeklődésükkel, a szeretetvendégséghez nyújtott felajánlásaikkal hozzájárultak a gyermekek öröméhez, s ahhoz a kodályi
küldetéshez, hogy "Legyen a zene mindenkié!". S.T.
Ünnepek a Mint a többi ember alapítványnál
Miután az alapítvány fiataljai játékos tornával egészítették ki a programjaikat, a nevelőik, és a szülők már azon
fáradoztak, hogy tegyék vidámmá számukra a decemberi
ünnepeket. A foglalkozásokon kézi készítésű ajándékokkal
és dalaikkal előkészültek a Mikulás fogadására. Feldíszítették az ablakokat és a foglalkoztató falait és vendégeket
hívtak az ünnepségekre. A Mikulás megérkezését ugyanolyan izgalommal várták, mint mindig. Az ünnepségen énekekkel köszöntötték a fehér szakállúkat (hárman voltak) és a
meghívottakat. Az ajándékok kiosztása után, megvendégelték a jelenlévőket. A szünet előtti utolsó foglalkozási napon
vendégek érkeztek az alapítványhoz. Nagyné Mártika és osztálya hozott meglepetés műsort a fiataloknak. A gyönyörű zenés "betlehemes" műsort nagy örömmel fogadták és közös
énekléssel fejezték be az előadást. A műsor végén az alapítvány tagjai és nevelői egy kis édességgel vendégül látták a
tanulókat és nevelőiket. Köszönjük nekik hogy előadásukkal
karácsonyi hangulatot varázsoltak az ünnepek előtt.
Az alapítvány december 30.-án tartotta meg az ünnepeket. Karácsonyi műsorral kezdődött és szilveszteri
"bulival" fejeződött be. A műsorban a közös éneklések között
Orosz Tomi mutatta be citera és furulya tudását. A meghívott
vendégek, akik az alapítvány látogatói és támogatói és a szülők közösen énekelték a fiatalokkal a karácsonyi dalokat.
Tóthné Marika, az alapítvány elnöke beszélgetést kezdeményezett a dalok mondanivalójáról, amibe a fiatalok és a vendégek bekapcsolódtak. Ez az ünnepség méltó befejezése volt
a 2016-os évnek. Szép este volt. Köszönetet mond az alapítvány vezetője és munkatársai,
a támogatóiknak a teljesség igénye nélkül: János atyának, a Karitasz munkatársainak, Szécsényi
Marikának, Püspökiné Verának,
Szép Dénesnek, Dolányi Magdikának, Bodáné Marikának, a fiatalok szüleinek és nem utolsó sorban az alapítványban tevékenykedő Juditnak és Mancikának.
Tóth A. Istvánné